Reklamační řád
Odpovědnost za vady zboží
(záruka, rozpor s kupní smlouvou)
Kupující je před prvním
použitím povinen prostudovat záruční podmínky včetně českého návodu na obsluhu
a následně se těmito informacemi důsledně řídit, v opačném případě se vystavuje
nebezpečí, že svým nesprávným
užíváním věc poškodí a nebude moci vzniklou vadu
uplatnit v rámci svého práva plynoucího z odpovědnosti za vadu. Záruční doba
začíná běžet převzetím věci kupujícím.
Není-li kupující
spotřebitel, je povinen prohlédnout zboží bezprostředně při jeho převzetí.
Pokud je zjištěno poškození, vyhotoví se záznam o poškození a prodávající je
povinen poskytnout přiměřenou slevu z dodávky nebo dodat
jiný bezvadný výrobek.
Pozdější reklamace mechanického poškození výrobku již není možné
uznat. Spotřebitel by ve vlastním zájmu měl tyto kroky učinit také,
vyhne se tak pozdějším problémům plynoucím z odpovědnosti za vady,
které
vznikly v důsledku přepravy (mechanické poškození), kdy se bude při případné
reklamaci vycházet ze skutečnosti, že bez výhrad přijal doručené zboží.
Vada
Prodávající odpovídá
kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá
kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal,
a) má věc vlastnosti, které
si strany ujednaly nebo které kupující mohl očekávat s ohledem na povahu zboží
a na základě reklamy prováděné kupujícím nebo subdodavateli kupujícího
b) se věc hodí k účelu,
který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu
obvykle používá,
c) je věc vyhotovena v
odpovídajícím materiálu a vlastnostech
d) věc vyhovuje požadavkům
právních předpisů
Vadou je odchylka od uvedené
jakosti.
Rozpor s kupní smlouvou
Pokud se projeví vada v
průběhu šesti měsíců od převzetí zboží, má se za to, že věc byla vadná již při
převzetí, ledaže se prokáže opak.
Odpovědnost za vady zboží
(záruka, rozpor s kupní smlouvou)
Kupující je oprávněn
uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti
čtyř měsíců od převzetí.
Záruka se nevztahuje na
běžné opotřebení věci (nebo jejích dílů) způsobené používáním. Kratší
životnost výrobku nelze tedy považovat za vadu a nejde ani reklamovat.
Spotřebitel nemůže uplatnit vadu, kterou sám způsobil
nesprávným užíváním věci.
Má-li věc vadu a spotřebitel
ji včas uplatní u prodávajícího má právo:
a ) lze-li vadu odstranit
bez zbytečného odkladu
= na bezplatné odstranění vady
b) nelze-li vadu odstranit,
nebo se po odstranění opětovně vyskytla nebo má věc více vad
= požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené (funkčnost, estetika)
= dodání součásti věci, pokud se vada týká pouze součásti věci
= odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz
c) nelze-li vadu odstranit a
ani dodat novou věc
= odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz
Neodstoupí-li kupující od
smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nové věci bez vad, na výměnu její
součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má
právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu
prodávající nemůže dodat novou věc
bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit, jakož i v případě, že
prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy
spotřebiteli působilo značné obtíže.
Reklamace (uplatnění
odpovědnosti za vady)
Prodávající nebo jím
pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří
pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu
výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení
vady. Reklamace včetně
odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů
ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na
delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má
spotřebitel stejná práva, jako by se
jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.
S výjimkou případů, kdy je k
provedení opravy určena jiná osoba je prodávající povinen přijmout reklamaci v
kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment
prodávaného zboží nebo poskytovaných
služeb, případně i v sídle nebo místě
podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom,
kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení
reklamace spotřebitel požaduje; a
dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení
reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně
písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné
osoby určené
k provedení opravy.
Dotazy ve věcech reklamace
podávejte na: t-tomi@t-tomi.cz